Thursday, May 10, 2012

Channel Equalization

Channel control selanjutnya menjejaskan penyamaan isyarat dengan secara berasingan melemahkan atau meningkatkan pelbagai frekuensi, contohnya, bass, midrange, dan treble. Banyak konsol mixing mempunyai penyamaan yang berparameter pada setiap channel. Sesetengah mixer mempunyai kawalan equalizer (sama ada grafik atau parametrik) pada output.


Subgroup dan mix routing
Setiap saluran di mixer mempunyai isipadu kawalan gelangsar (fader) yang membolehkan pelarasan level channel. Isyarat dijumlahkan untuk mewujudkan campuran utama, atau digabungkan di dalam bus sebagai submix, kumpulan saluran yang kemudiannya ditambah untuk mendapatkan campuran akhir (misalnya, banyak mics dram boleh dikumpulkan ke dalam bus, dan maka bahagian gendang dalam campuran akhir boleh dikawal dengan satu bus fader).
Mungkin juga terdapat point masukkan untuk bus tertentu, atau malah seluruh campuran.


Master output controls
Subgroup dan output fader control utama yang biasanya diletakkan bersama-sama pada sebelah kanan mixer atau, pada konsol yang lebih besar, di bahagian pusat yang diapit oleh  saluran input. Matriks haluan adalah sering terkandung dalam seksyen induk ini, seperti fon kepala dan local loudspeaker monitoring control. Talkback control membolehkan perbualan dengan artis melalui monitor, fon kepala atau in-ear monitor. Penjana ujian nada mungkin akan ditempatkan di bahagian output induk. Aux kembali seperti isyarat yang pulang dari pemproses luar kerap dalam seksyen induk.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost