Saturday, March 12, 2011

TEKNIK MENYANYI SIRI 1


Tips: Teknik Menyanyi

Adakah anda mahu nyanyian karaoke anda mendapat perhatian hadirin? Menyanyi karaoke sama saja dengan menyanyi lagu lain. Walaupun anda boleh sampai "key" dan "pitching" tak lari, tapi teknik menyanyi yang betul akan membuatkan anda lain dari yang lain. Janji anda mengikuti langkah demi langkah yang dinyatakan disini. Satu pun jangan tinggal....heheheheheh anda akan lihat hasilnya......sungguh luar dugaan.

'Warm up' kan Suara
Macam gak ahli sukan sebelum berlari kenalah warm up dulu, anda mestilah juga warm upkan suara anda sebelum nyanyi.

1. Tarik nafas dalam-dalam dengan perlahan dan kira sampai 4. tahan nafas dan kira sampai 4 lagi.Kemudian lepaskan perlahan-lahan dengan buat bunyi ssssssssssssssssss hingga anda kira sampai 8. Buat seperti tadi beberapa kali.

2. Tarik nafas dalam-dalam. Bunyikan "aaaaaahhhhh" sehingga kehabisan nafas. Mulakan dengan nada perlahan dan beransur-ansur kuat sehingga habis nafas anda.

3. Alunan. Teknik ini membolehkan anda 'warm up' seluruh range suara anda. Mulakan dengan range yang paling rendah anda boleh capai. Kemudian naiklah sehingga note yang tertinggi anda boleh pegi. Kemudian pegi ke note yang paling rendah semula.

4. Nyanyikan 'do-re-me-fah-so-la-te-do' dari depan ke belakang dan kemudian dari belakang ke depan. 

Cukup dulu buat masa ni, nanti tulis lagi...kalau aku tulis semua nanti aku takde bahan 
lak.....ade lagi tekniknye...korang sabo yer....salammmm.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost