Tuesday, June 21, 2011

Frekuensi

Dah lama saya meninggalkan Kasipecahlah Karaoke kerana saya dalam usaha membina satu blog yang mengkhususkan tentang Internet Marketing. Jadi blog itu sekarang sudah pun ada di pasaran. Jika anda senag lawatlah ke http://shamshul.com/blog/ disana mungkin anda akan jumpa apa yang dapat membantu anda dalam pemasaran internet.

Berbalik kita pada karaoke, pada post kali ini saya saya nak berkongsi tentang frekuensi. Frekuensi adalah bilamana getaran melaui udara. Kekerapan getaran ini berlaku per saat adalah dipanggil frekuensi dan ia diukur dalam Hertz (Hz) atau kilohertz (kHz). Kebiasaannya bunyi tidak akan konsisten pada 'single wave vibrating' pada sesetengah frekuensi melalui udara. Biasanya ia mengandungi berbagai gelombang getaran pada kelajuan yang berbeza dan tahap volume yang berbeza.

Telinga manusia boleh mendengar frekuensi dalam range 20Hz (20 getaran per saat) sehingga 20,000Hz. Sebenarnya kebanyakkan kita hanya boleh mendengar antara 15000Hz. Frekuensi suara manusia adalah antara 300Hz - 3000Hz.

Cukuplah dulu setakat ini sebagai pemanas jari. Kalau ada info lagi akan saya kongsikan pada post yang mendatang. Enjoiiiiiiiiii

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost