Monday, May 7, 2012

Audio Mixer

EUROPOWER PMP6000 audio mixing console
Dalam audio profesional, mixer audio juga dikenali sebagai sound board, mixing desk atau mixer adalah satu peranti elektronik untuk menggabungkan (mixing) laluan dan perubahan level nada atau isyarat audio. Mixer boleh mencampurkan isyarat analog atau digital, bergantung kepada jenis mixer. Isyarat yang diubahsuai (voltan atau sanpel digital) disatukan untuk menghasilkan isyarat output yang telah siap digabungkan.
Mixing konsol digunakan dalam pelbagai aplikasi, termasuk studio rakaman, sound reforcement system, penyiaran, televisyen dan film post production. Satu contoh aplikasi yang mudah adalah untuk membolehkan isyarat yang berasal dari dua mikrofon yang berasingan (yang digunakan oleh penyanyi duet - mungkin) untuk didengar melalui satu set speaker serentak. Apabila digunakan untuk siaran secara langsung, isyarat yang dihasilkan oleh mixer biasanya akan dihantar terus kepada amplifier, melainkan mixer itu "powered" atau disambungkan kepada pembesar suara yang berkuasa.

Struktur
Mixer yang biasanya mempunyai

  • Channel input (saluran input)
  • Master Control
  • Audio Level Metering
Jaluran channel input biasanya saluran input untuk mono atau stereo. Master control mempunyai sub-group faders, master fader, master auxiliary mixing bus dan auxiliary return level control. Dalam pada itu, ia mungkin mempunyai solo monitoring controls, a stage talk-back mic control, muting controls dan an output matrix mixer. Pada mixer yang lebih kecil inputnya terletak disebelah kiri mixing board dan master control disebelah kanan. Untuk mixer yang lebih besar, master control terletak ditengah sementara input dikedua-dua belah. Audio meter level mungkin diatas input dan master atau mungkin disatukan dalam bahagian input dan master.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost